Знаете ли че?
Ако шофирате по-рядко, маслото трябва да се сменя по-често.
Филтърът за твърди частици (DPF или FAP) е предназначен да събира дизеловите сажди от отработените газове, които се изхвърлят в атмосферата. При бензиновите двигатели проблема е решен с катализатор, който не е толкова скъп и сложен. Дизеловите двигатели са много по икономични от бензиновите, но за сметка на това, изхвърлят много повече частици и замърсяват въздуха в пъти. За да се реши проблема, производителите на дизелови агрегати са изобретили „филтъра за твърди частици“.
Сърцевината на филтъра представлява порест материал на карбидна основа, набразден с множество микроканали с диаметър 0.08- 0.10 мм. Попадналите сажди се улавят в микроканалите, а изгорелите газове преминават през порестата структура и излизат от филтъра в посока към ауспуха.Филтърът има собствена система за анализ на степента на запушване с помощта на няколко датчика за температура и налягане разположени в различни точки на тялото.
Полезното действие, което извършва филтърът се измерва с процентно намаляване на свободно изхвърлените сажди през изпускателната система. Този филтър улавя обикновено около 85% от саждите, а в определени случай в границите близки до 100%.
Процесът на изчистване (регенериране) се извършва основно по два начина, като първият е изгарянето на събраните частици благодарение на добавка, която се съхранява в отделен резервоар (системата на автомобилите на PSA) , а вторият – чрез впръскване на дизел в изпускателната система и повишаване на температурата на самия филтър.
Регенерацията в повечето случаи се извършва при доста по-високи обороти и температура от 700 градуса, което е трудно постижимо при движение по улиците на града.
Поради тази причина превозните средства, управлявани най-вече в градски условия, често страдат от преждевременно запушване на филтъра.
Препоръчително е използването на добавка, подпомагаща изгарянето на частиците и саждите във филтъра. PowermaXX DPF Power Cleaner понижава температурата на регенерация от 7000 C на 3500 C. Това е и най-икономичния начин за почистване и защита на филтъра за твърди частици, по време на движение, без демонтаж на филтъра.
При по тежки замърсявания се използва DPF Catalist Cleaner, спрей под формата на пяна, който се впръсква в DPF филтъра и възстановява функциите му.
При замърсявания близки до 100%, се сваля филтъра и се почиства с помощта на промивна течност DPF Flushing Liquid, която разтваря и премахва всички замърсявания. Това може да се извърши единствено и само в оторизиран сервиз, разполагащ с диагностика за дадения автомобил.
Ако водачът не обърне внимание на индикацията на таблото за запушен филтър и кара твърде дълго в градски условия, при ниски обороти, филтърът за твърди частици се запушва необратимо и трябва да бъде подменен, поради това че вече не може да се осъществи регенерация (т.е. да отстрани саждите).
Възможни проблеми при запушен филтър:
Запушеният филтър води до чести влизания на двигателя в авариен режим
По-голям разход на гориво
Колата губи мощност особено при ниските обороти
Води до обратно налягане и до повреда на турбина, EGR, клапани
Намалява смазочните и миещите свойства на моторното масло
По-силен шум на двигателя и вибрации
AutoBOX препоръчва, грижата за филтъра за твърди частици да става превантивно, чрез използването на DPF Power Cleaner, преди да се е запушил необратимо, тъй като след това е доста по-трудно възстановяването му.
Ако шофирате по-рядко, маслото трябва да се сменя по-често.
Мото акумулатори Intact.
Какво най-много ядосва шофьорите?
С напредването на технологията в производството на гуми и постоянно затоплящият се климат, всесезонните гуми стават все по-предпочитан и финансово по-изгоден вариант, спрямо моно сезонните такива – летни, или зимни.