Знаете ли че?
Ако шофирате по-рядко, маслото трябва да се сменя по-често.
Знаете ли какво означава вискозитет на моторното масло? А какво означава абревиатурата SAE?
Основната задача на моторното масло в двигателя е да не се допуска сухо триене на движещите се части на двигателя. Вискозитет най-общо означава течливост. На достъпен език вискозитет на маслото може да се обясни и така – способността на маслото да се задържа на повърхността на вътрешните части на двигателя и при това да съхранява своята течливост. Не звучи толкова сложно, но трябва да се знае, че вискозитета всъщност е най-променливата величина спрямо температурата. Именно затова SAE (Society of Automotive Engineers)/ Дружеството (Асоциацията) на автомобилните инженери е разработило класификацията на маслата спрямо вискозитета, която описва вискозитета на маслата при различни работни температури на двигателя.
Какво означават обозначените на етикета цифри на вискозитета ?
След SAE виждаме няколко числа, които са разделени от буквата W и тире. Да вземем за пример SAE 5W-30. На достъпен език го обясняваме по следния начин. 5W е нискотемпературният вискозитет, който означава, че студения старт е възможен при температура не по-ниска от -35 °С ( тоест от числото преди W изваждаме 40). Това е минималната температура, при която маслената помпа е в състояние да изпомпва маслото през системата, без да допуска сухо триене на вътрешните части. Тоест, колкото е по-ниска цифрата преди „W“, толкова маслото е по-течливо при ниски (зимни) температури. Първата цифра пред W показва именно това, но по никакъв начин този параметър (цифра) не влияе на работата на загрелия двигател.
Много по-интересно е второто число, това след буквата W – или високотемпературния вискозитет. В нашият пример 30. Това число представлява сборен показател, показващ минималния и максимален вискозитет на маслото при работни температури на двигателя: 100 – 150 °С. Колкото цифрата след W e по-голяма, толкова е по-висок вискозитета на маслото.Повишената течливост, която се търси при студения старт, тук вече не е желана, защото горещото масло така или иначе е течливо. Но дали по-високият вискозитет на маслото е добре за вашия автомобил, може да ви отговори само и единствено производителят на автомобила.
Съществува и още един важен показател, а именно – Индекс на вискозитета (VI) – това е показател, който характеризира зависимостта на вискозитета от изменението на температурата. Това е величина, която не се измерва в някакви единици – това е просто число. Но колкото е по-висок индекса на вискозитета на моторните масла,тоест колкото е по-голямо това число, толкова е по-широк температурния диапазон, който осигурява работоспособността на двигателя. На прост език, колкото този индекс е по-голям, толкова поведението на маслото е по-добро. Полезно е да се знае, че синтетичните моторни масла имат много по-висок вискозитетен индекс от минералните. Така например вискозитетният индекс на синтетично масло HILBER SPORT S 5W-40 е 178, а на минерално масло HILBER SUPER PLUS 15W-40 е 133.
Един мит за вискозитета и моторното масло разпространен сред шофьорите е, че... “Обичам да карам бързо, стандартните масла не са за мен – трябва да използвам масла за състезателни коли, с изключително висок вискозитет (10W-60 вместо предвиденото ми 10W-40). “ ГРЕШКА! Единственото, до което може да доведе ползването на масло с неправилен за вашия двигател вискозитет е реална загуба на мощност и последващ ремонт на двигателя.
Да обобщим! Не наливайте масло, чийто вискозитет не е предвиден от производителя на автомобила именно за вашия двигател! Производителят е предвидил всички възможни режими на експлоатация на двигателя и съответно е препоръчал тези параметри на вискозитета, които са оптимални за вашия двигател!
Затова ние Ви съветваме каквито и колебания да имате при избор на масло за Вашия автомобил, посетете нашите сервизи AutoBOX express service, където нашите компетентни търговци ще ви помогнат с правилният избор на моторно масло.
В нашия сайт Вие ще намерите масла с богата гама вискозитети.
Вижте какво предлагаме:
0W-16, 0W-20, 0W-30, 0W-40,
5W-16, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 5W-50,
10W-30, 10W-40, 10W-50, 10W-60,
15W-40, 15W-50,
20W-20, 20W-40, 20W-50,
25W-40.
Ако шофирате по-рядко, маслото трябва да се сменя по-често.
Мото акумулатори Intact.
Какво най-много ядосва шофьорите?
С напредването на технологията в производството на гуми и постоянно затоплящият се климат, всесезонните гуми стават все по-предпочитан и финансово по-изгоден вариант, спрямо моно сезонните такива – летни, или зимни.