Знаете ли че?
Ако шофирате по-рядко, маслото трябва да се сменя по-често.
Откривателят на модерната автомобилна гума не бил нито инженер, нито физик, нито дори монтьор. Всъщност той бил... ветеринарен лекар.
Легендата разказва, че всичко започнало от една съвсем обикновена детска триколка. Малкият син на Дънлоп като всички деца по онова време имал велосипед с три колела, който много обичал. Колелата обаче били дървени и твърди. Щом Дънлоп-младши яхнел своето возило, за нула време успявал да влуди баща си с невъобразимия шум, вдиган при търкалянето на дървените колела по уличната настилка. Ето защо изобретателният Джон Дънлоп решил да се избави от постоянното главоболие, като направи по-безшумни колела за триколката на своя буен наследник. Първо направил опит да напълни гумен маркуч с вода, но не постигнал кой знае какъв успех. Така през 1887 г. стигнал до идеята да използва въздух, за да напомпа новата гума, която самият той нарекъл "пневматична".
На следващата 1888 г. Дънлоп сменил задните колела на триколката на сина си с две пневматични гуми.
Съзнавайки, че е направил нещо съвсем ново и непознато, Дънлоп патентовал изобретението си през 1888 г. В същата година била създадена и компанията за производство на гуми и гумени изделия "Дънлоп", която днес е символ за качество и традиция в областта на автомобилната индустрия и високоскоростните състезания от типа на Формула 1. Всъщност през 1889 г. Дънлоп продал патента на своето изобретение за 3 млн. долара на Уилям Дю Крос, който именно поставил основите на компанията. Името на Джон Дънлоп не било използвано до май 1895 г., когато той се оттеглил и продал по-голямата част от своите акции.
В интерес на истината първият, който патентова принципа на пневматичната гума, е Робърт Уилям Томсън през 1845 г., близо четири десетилетия преди Дънлоп. Томсън обаче не доразвил идеята си за разлика от шотландския ветеринар, който продължил да работи върху изобретението си с допълнителни открития. Също така със сигурност се знае, че Джон Дънлоп нямал представа за по-ранните разработки на Томсън. Затова именно той е смятан за баща на автомобилната гума.
Снимки: National Museums Scotland
Ако шофирате по-рядко, маслото трябва да се сменя по-често.
Мото акумулатори Intact.
Какво най-много ядосва шофьорите?
С напредването на технологията в производството на гуми и постоянно затоплящият се климат, всесезонните гуми стават все по-предпочитан и финансово по-изгоден вариант, спрямо моно сезонните такива – летни, или зимни.