Знаете ли че?
Ако шофирате по-рядко, маслото трябва да се сменя по-често.
JASO (Japanese Automotive Standards Organization) е стандартът за смазочни материали, използвани в Япония. Разработването на този стандарт се основава на нарастващите изисквания към моторните масла и тяхното въздействие върху околната среда. Този проблем стана особено остър за японските производители, поради бързото затягане на екологичните изисквания към продуктите. Освен това японските инженери отбелязаха и други причини за необходимостта от създаване на собствена класификация:
• Висока степен на износване на части от клапанния механизъм на дизеловите двигатели на автомобилите при използване на масла с високо съдържание на дисперсанти (особено в масла, които отговарят на изискванията на американската спецификация API CG-4);
• Високотемпературни отлагания върху буталата. По правило горният пръстен в съвременните японски двигатели е разположен по-ниско, отколкото в европейските и северноамериканските двигатели, в резултат на което максималните температури в областта на горните бутални пръстени са значително по-ниски;
• Разпространението на японски двигатели със системата EGR (рециркулация на отработените газове) - система за рециркулация на отработени газове. EGR допринася за повишаване на киселинността на двигателното масло, което може да доведе до значителна корозия на повърхностите вътре в двигателя. Класификацията обхваща и моторните масла за двутактови двигатели.
В стандартите на JASO всички двигателни масла са разделени в три широки категории.
1. 4-тактови двигатели за мотоциклети и бензинови автомобили
MB стандарт е за масла с нисък коефициент на триене. Не е подходящо за мотоциклети с мокри съединители.
MA-1 стандарт - Масла подходящи за мотоциклети с мокър съединител и леки натоварвания.
MA-2 стандарт - Масла с най-висок коефициент на триене. Идеални за спортни мотори и тежки натоварвания.
2. За дизелови двигатели
Дизеловите двигатели са най-податливи на образуване на сажди, окисляване и корозия. Стандартизацията по JASO е:
DH-1 е може би най-популярният стандарт поради своите предимства (предотвратяване на износването; предотвратяване на корозия; стабилност срещу високотемпературно окисляване; намаляване на образуването на сажди). Подходящ за дизелови двигатели, отговарящи на дългосрочните норми за емисии на отработени газове. Препоръчва се за употреба, ако съдържанието на сяра в дизеловото гориво е по-високо от 0,005%.
DH-2 – Спецификация за масла за дизелови двигатели работещи при тежки натоварвания. Предназначен за двигатели с DPF филтри и каталитични конвертори. За зареждане на автомобилите с дизел, чието съдържание на сяра е по-малко от 0,005%.
DL-1 - Спецификация за леко дизелово двигателно масло, разработена за използване в двигатели на малки автомобили, оборудвани с изпускателно устройство за пречистване, като DPF или катализатор.
3. За двутактови двигатели на мотоциклети и автомобили
FD - Бездимни масла за двутактови двигатели на мотоциклети и други машини с подобрени характеристики за чистота на двигателя в сравнение с JASO FC, отговарят на най-високите изисквания за употреба в Япония.
FС - Бездимни масла за двутактови двигатели на мотоциклети и други машини, отговарящи на основните изисквания за употреба в Япония.
FB - Масла за двутактови двигатели на мотоциклети и други машини, отговарящи на минималните изисквания за използване в Япония.
FA - Масла за двутактови двигатели на мотоциклети и други машини, предназначени за използване в развиващите се страни.
Ако шофирате по-рядко, маслото трябва да се сменя по-често.
Мото акумулатори Intact.
Какво най-много ядосва шофьорите?
С напредването на технологията в производството на гуми и постоянно затоплящият се климат, всесезонните гуми стават все по-предпочитан и финансово по-изгоден вариант, спрямо моно сезонните такива – летни, или зимни.