Стандарт JASO

Дата: 31.07.2020
Сподели:

JASO (Japanese Automotive Standards Organization) е стандартът за смазочни материали, използвани в Япония. Разработването на този стандарт се основава на нарастващите изисквания към моторните масла и тяхното въздействие върху околната среда. Този проблем стана особено остър за японските производители, поради бързото затягане на екологичните изисквания към продуктите. Освен това японските инженери отбелязаха и други причини за необходимостта от създаване на собствена класификация:

       • Висока степен на износване на части от клапанния механизъм на дизеловите двигатели на автомобилите при използване на масла с високо съдържание на дисперсанти (особено в масла, които отговарят на изискванията на американската спецификация API CG-4);

       • Високотемпературни отлагания върху буталата. По правило горният пръстен в съвременните японски двигатели е разположен по-ниско, отколкото в европейските и северноамериканските двигатели, в резултат на което максималните температури в областта на горните бутални пръстени са значително по-ниски;

       • Разпространението на японски двигатели със системата EGR (рециркулация на отработените газове) - система за рециркулация на отработени газове. EGR допринася за повишаване на киселинността на двигателното масло, което може да доведе до значителна корозия на повърхностите вътре в двигателя. Класификацията обхваща и моторните масла за двутактови двигатели.

В стандартите на JASO всички двигателни масла са разделени в три широки категории.

1. 4-тактови двигатели за мотоциклети и бензинови автомобили

MB стандарт е за масла с нисък коефициент на триене. Не е подходящо за мотоциклети с мокри съединители.

MA-1 стандарт - Масла подходящи за мотоциклети с мокър съединител и леки натоварвания.

MA-2 стандарт - Масла с най-висок коефициент на триене. Идеални за спортни мотори и тежки натоварвания.

2. За дизелови двигатели

Дизеловите двигатели са най-податливи на образуване на сажди, окисляване и корозия. Стандартизацията по JASO е:

DH-1 е може би най-популярният стандарт поради своите предимства (предотвратяване на износването; предотвратяване на корозия; стабилност срещу високотемпературно окисляване; намаляване на образуването на сажди). Подходящ за дизелови двигатели, отговарящи на дългосрочните норми за емисии на отработени газове. Препоръчва се за употреба, ако съдържанието на сяра в дизеловото гориво е по-високо от 0,005%.

DH-2 – Спецификация за масла за дизелови двигатели работещи при тежки натоварвания. Предназначен за двигатели с DPF филтри и каталитични конвертори. За зареждане на автомобилите с дизел, чието съдържание на сяра е по-малко от 0,005%.

DL-1 - Спецификация за леко дизелово двигателно масло, разработена за използване в двигатели на малки автомобили, оборудвани с изпускателно устройство за пречистване, като DPF или катализатор.

3. За двутактови двигатели на мотоциклети и автомобили

FD - Бездимни масла за двутактови двигатели на мотоциклети и други машини с подобрени характеристики за чистота на двигателя в сравнение с JASO FC, отговарят на най-високите изисквания за употреба в Япония.

FС - Бездимни масла за двутактови двигатели на мотоциклети и други машини, отговарящи на основните изисквания за употреба в Япония.

FB - Масла за двутактови двигатели на мотоциклети и други машини, отговарящи на минималните изисквания за използване в Япония.

FA - Масла за двутактови двигатели на мотоциклети и други машини, предназначени за използване в развиващите се страни.

Още новини

Знаете ли че?

Знаете ли че?

Ако шофирате по-рядко, маслото трябва да се сменя по-често.

Защо да изберем всесезонните гуми?

Защо да изберем всесезонните гуми?

С напредването на технологията в производството на гуми и постоянно затоплящият се климат, всесезонните гуми стават все по-предпочитан и финансово по-изгоден вариант, спрямо моно сезонните такива – летни, или зимни.


viber messenger