0 0

Европейски етикет от 1 ноември 2012 г. в сила.

Този етикет е задължителен за всички нови гуми, произведени след 1 юни 2012 г.

 

                                                           Приложение на етикета:


1. Настоящият регламент се прилага за гуми от класовете С1,С2 и С3
2. Настоящият регламент не се прилага за:
а) регенерирани гуми
б) гуми с професионална употреба за превозни средства с висока проходимост
в) гуми, проектирани за монтаж единствено на превозни средства, които са регистрирани за първи път преди 01.10.1190г.
г) резервни гуми за временно ползване тип Т
д) гуми, чиято номинална скорост е по-малка от 80 km/h
е) гуми, предназначени за джанти с номинален диаметър , по-малък или равен на 254мм или по-голям или равен 635мм
ж) гуми, оборудвани с допълнителни приспособления за увеличаване на задвижващата сила, например гуми с шипове
з) гуми, проектирани за монтаж единствено на превозни средства, които са предназначени само за състезания

От какво се състои етикета?

Етикета дава на потребителя основна информация за три важни критерия, които формират базата за оценка на ефективността на гумата: горивна ефективност, сцепление на мокра настилка, и външен шум на гумата.

 

 

1. Икономия на гориво и ниво на емисии на CO2:

Този параметър показва нивото на съпротивление при търкаляне върху асфалт от А (най-икономично) до G (по-малка икономичност).

Разликата в разхода на гориво между гумите от клас А и тези от клас G може да достигне до 7,5%*. Средно за лек автомобил около 0,65 л на 100 км.

 

2. Сцепление на мокра настилка:

Този параметър показва ефективността на спиране на път с мокра асфалтова настлка от А (най-къс спирачен път) до G (най-дълъг спирачен път)

Реакцията при спиране е един от най-важните елементи на ефективността на гумата на мокра настилка и е от основно значение. Разликата в спирачния път между гумите от клас А и тези от клас G може да достигне до 25-30%*. За лек автомобил, движещ се с 100 км/ч, например, това може да означава разлика до 20 м в случай на пълно спиране върху мокра настилка.

 

Разликата между отделните класове гуми достига около 3-6 метра. При гумите с висок показател, спирачния път е значително по-дълъг.

G - Липсва измерване: от ноември 2014 г. в страните-членки на ЕС, гуми с показатели F и G няма да се предлагат.

3. Външен шум

Този параметър показва нивото на шум при търкаляне на гумата, измерван отвън. Това обозначение е изразено под формата на две стойности.

  • Вълни: от една до 3 плътни линии
  • Ниво на шум, което отговаря на горните вълни

В момента задължителната Европейска норма е три плътни линии и на тази основа са направени обозначенията. От 2016 г. нормата ще бъде променена на 2 плътни линии (т.е. ок. 3 децибела (dB) по-малко в сравнение със сегашната норма).

ВНИМАНИЕ: Европейското обозначение не обхваща всички елементи и критерии, които оказват влияние върху ефикасността на продукта. В новата система за обозначаване някои параметри не са предвидени, като например спирачен път на суха настилка, устойчивост на аквапланинг, шум в кабината на превозното средство и поведение на пътя при завои.